joi, 13 ianuarie 2011

"BLACK SWAN" SI GLOBURILE EI. DE AUR

Duminica se decerneaza Globurile de Aur.

Putin mai... putin faimoase decat Oscarurile, dar nu cu mult mai putin importante. E adevarat, Globurile sunt decernate de Asociatia Presei Straine de la Hollywood, in vreme ce Oscarurile sunt creatia Academiei Americane de Film. Dar, poate si de asta, uneori am apreciat mai mult Globurile. Pentru ca aspectul... cosmopolit al "juriului" denota o mai larga "paleta" mentala sau de viziune.

Ca de fiecare data, ma straduiesc an de an sa vad cat mai multe filme dintre cele nominalizate. In masura in care ele au aparut deja la cinema sau pe internet. Nu resusesc mereu. Nu am reusit nici anul acesta. Asta si fiindca refuz sa urmaresc un film de pe net daca el nu este la o calitate buna.

Cei care imi sunt prieteni (si) pe Facebook stiu cat am asteptat sa vad "Black Swan". Si cat m-am bucurat cand a fost...available. Pe net. Mai putini prieteni stiu cat mi-a placut. Si cat mi-a placut si fiindca l-am urmarit si cu altii carora nu le-a placut decat abia a doua zi. Sau a treia. Sau carora nu le place nici acum.

Da, e un film care "iti ramane" in cap.

De ce?

Simplu.

Pentru METAFORA care il imbraca, de la inceput la sfarsit.

Pentru mixtura de grav si burlesc;
pentru mixtura de luciditate si reverie;
pentru mixtura de perfectiune si imperfectiune.

Pentru rolul vietii facut de Natalie Portman.

Pentru ambitia de a face cunoscuta lumea baletului si a artei unui public pentru care Ceaikovski e un nimeni, comparativ cu Beyoncé sau Lady Gaga.

Filmul asta a primit, la editia din acest an a Globurilor de Aur, patru nominalizari, la categoriile: cel mai bun film (drama), cea mai buna actrita in rol principal, cea mai buna actrita in rol secundar si cea mai buna regie.

Vazand si contracandidatii/ele, ma incapatanez sa spun ca nu stiu cate Oscaruri va lua "Black Swan", dar sper sa ia macar doua Globuri.
Natalie merita unul, iar Aronofsky- de asemenea. Mai ales ca precedentele sale trei productii nominalizate la Globurile de Aur (ce-i drept, nu pentru regie) nu au fost premiate: "Requiem For A Dream" (2001) si "The Fountain" (2007) si "The Wrestler" (2009).

In ce priveste categoria "Cel mai bun film", nu am vazut si "The King's Speech", pentru a putea analiza obiectiv, dar pentru curajul si frumusetea lui pura, cred ca "Black Swan" este peste extravagantul "Inception", peste sports-drama "The Fighter" si, mai ales, peste docu-bullshit-ul "The Social Network".

Duminica voi afla cat de mult coincid gusturile unui.."presar" roman (care nu e de profil) cu gusturile mai multor jurnalisti straini de specialitate.

Pe voi va invit sa va exprimati opinia asupra productiei pe care o vedeti favorita la castigarea categoriei "Cel mai bun film (drama)" in sondajul din dreapta-sus de pe home-page-ul blogului.

Niciun comentariu: